ارائه: فصل پیاژه

روش پیاژه مصاحبه بالینی است.

مفاهیم کلی نظریه پیاژه:

  • رابطه تفکر و زبان از نظر پیاژه
  1. تعادل یابی: یک حالت توازن شناختی بین درک ما از جهان هستی و تجارب ما که از محیط کسب می کنیم، گفته می شود. عدم توازن ما منجر به رشد شناختی می گردد. بنابراین هر وقت تعادل شما بهم بخورد رشد می کنید و وظبفه معلم ایجاد چالش و عدم تعادل شناختی است.
  2. طرحواره: یک الگوی سازمان یافته بین اندیشه و عمل (تجارب) است که در تعامل با محیط شکل می گیرد. در ابتدا طرحواره ها بازتابی هستند (بازتابی یعنی پاسخ های نا آموخته نسبت به برخی محرک ها)، سپس حسی حرکتی، عملیاتی و نهایتا ذهنی می گردد. این طرحواره ها دایما در حال تغییر است.
  3. سازمان: زندگی انسانها حاصل تعاملات آنها با محیط است که اگر این تعاملات جزو فرایندهای درونی یا بعبارتی تعاملات درونی باشد، به آنها سازمان می گویند و اگر این تعاملات بیرونی باشد، به آنها سازگاری می گویند. (سازگاری از دو طریق رخ می دهد: یکی جذب و دیگری انطباق. بعبارتی به فرایند دمساز کردن طرحواره ها و تجارب برای رسیدن به تعادل یابی، سازگاری گویند.)

جذب یعنی تغییر رفتار مشابه بر حسب مطالب آشنا در موقعیت. انطباق یعنی تغییر رفتار در محیط جدید

بعبارت دیگر جذب و انطباق منجر به سازگاری و سپس تعادل ایجاد می گردد.

واژه های پیاژه:

  1. محتوا: محتوا در واقع همان رفتار است که هم می تواند پنهان باشد و هم آشکار. (آشکار آنهایی است که با چشم قابل مشاهده بوده و نیز قابل سنجش است.)
  2. هوش: هر آنچیزی که از فرد در محیط سر می زند که برخاسته از طرحواره های ذهنی افراد است. در واقع می توان هوش را سازگاری با محیط نیز دانست.
  3. تفکر: تفکر مستم درونی سازی امور است. درونی سازی امور از طریق ابزارها و نماد ها صورت می گیرد. بهترین ابزار زبان است. بعبارت دیگر تا زبان یا گفتار نباشد، تفکری صورت نمی گیرد. بنابراین ابتدا زبان شکل می گیرد و بعد تفکر.
  4. زبان

ترتیب موارد فوق بدین صورت است که اول محتوا و هوش صورت می گیرد، سپس زبان ایجاد شده و در مرحله آخر تفکر حاصل می گردد. زبان محصول جانبی رشد است که موجب شکلگیری تفکر میگردد.

 

مراحل نظریه رشد پیاژه:

1- مرحله حسی حرکتی

2 مرحله پیش عملیاتی:

  • کارکرد های نشانه شناختی
  • خود محوری: کودک نمی تواند نظر بزرگسالان را درک کند.
  • جاندار انگاری
  • تمرکز: یعنی کودک فقط براساس یک بعد می تواند به اشیا یا محیط بنگرد.

3- عملیات عینی

4 عملیات صوری:

  • خودمحوری نوجوانی: یعنی خود را مورد توجه قرار می دهد و استدلال فرضیه ای قیاسی نیز به این مورد دامن می زند.

از آسیب های خودمحوری این دوران، می توان به خودکشی، بزهکاری، افسردگی و . اشاره کرد.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها